Б ългарски музиканти настояват за изработване на механизъм за подпомагане и компенсиране на музикални творци на свободна практика, които не са обвързани на щат с държавните и общински културни институции. Това се казва в отворено писмо до премиера Бойко Борисов и копие до културния министър Боил Банов.

„Настояваме преди края на мандата си да постановите на ресорните министерства изработването на такъв инструмент

за да запазим съвременната музикална сцена жива”,

се казва още в писмото.

„Още преди първия и втория локдаун голяма част от колегите по собствена инициатива отмениха редица концерти и участия, за да дадат добър пример, както и непрестанно призоваваха населението да се съобразява със ситуацията и да спазва всички препоръчителни мерки”, посочват артистите. Според тях отдавна е настъпил моментът, в който форсмажорните обстоятелства, предизвикани от коронавирусната пандемия, са поставили в невъзможност физическото оцеляване на много от тях.

Във всеобхватен колапс е и мрежата от заведения със сцени за жива музика, в столицата и в големите градове, осигуряваща при нормални обстоятелства минимални приходи за музикантите, се казва още в писмото.

„Колегите от останалите сфери на културата бяха пощадени

от заповедите на Министерство на здравеопазването и, макар и при органичен капацитет, имаха възможност да упражняват дейността си, без драстични прекъсвания (театри, музеи, галерии, а с последната заповед вече, кина и школи по изкуства), но за музикалните дейци такива възможности няма”, се подчертава в отвореното писмо.

Писмото е подписано от десетки музиканти, сред които Любо Киров, Владимир Ампов – Графа, Иван Лечев, Орлин Павлов, Камелия Тодорова, Прея Осасей, Белослава Йонова, Милена Николова – Миленита и много други.

Ето и пълния текст на писмото:

ОТВОРЕНО ПИСМО
ДО
Г-н Бойко Борисов
Министър Председател
Република България
С копие до:
Г-н Боил Банов
Министър на Културата
Република България

Уважаеми Г-н Борисов,
Обръщаме се към Вас с настояване за изработване на механизъм за подпомагане и компенсиране на музикални творци на свободна практика, които не са обвързани на щат с държавните и общински културни институции.
От самото начало на корона-кризата музикалният сектор прояви разбиране към проблемите и трудностите, които държавата ни трябва да преодолява и с които се съобразяваме. Още преди първия и втория локдаун голяма част от колегите по собствена инициатива отмениха редица концерти и участия, за да дадат добър пример, както и непрестанно призоваваха населението да се съобразява със ситуацията и да спазва всички препоръчителни мерки. Отдавна обаче настъпи моментът, в който форсмажорните обстоятелства, предизвикани от корона вирусната пандемия, поставиха в невъзможност физическото оцеляване на много наши колеги.
Целесъобразните забрани направиха публичните музикални изяви невъзможни. Във всеобхватен колапс е и мрежата от заведения със сцени за жива музика, в столицата и в големите градове, осигуряваща при нормални обстоятелства минимални приходи за музикантите. Поетата мимолетна глътка въздух през летния сезон, не успя да компенсира акумулираните преди това загуби, още по-малко успя да обезпечи последвалите я месеци, в които загубихме право да упражняваме правомерно дейността си. Много от нас останаха без абсолютно никакви доходи за неопределено време, което сериозно рефлектира върху личния и социалния статус на нас и нашите семейства. Колегите от останалите сфери на културата, бяха пощадени от заповедите на Министерство на здравеопазването и макар и при органичен капацитет имаха възможност да упражняват дейността си, без драстични прекъсвания (театри, музеи, галерии, а последната заповед вече кина, и школи по изкуства), но за музикалните дейци такива възможности няма. От 27.11.2020 отново бяхме принудени да преустановим всякаква дейност, в най-активния за сектора период. Бяха отменени стотици корпоративни събития, концерти, участия и частни инициативи.
Всички засегнати сектори в държавата получиха някакъв вид компенсации – някои от тях с процент от годишните обороти за изминали периоди, други със средства за запазване на персонала, трети като колегите ни на щат с гарантирани заплати и бюджети за културните институти, в които упражняват дейността си. Дори заведенията, с които се оказахме събратя по съдба получиха компенсации за периода, в който не упражняват своята дейност.
Ние, музикантите обаче, както и всички свързани с дейността ни професии, упражнявани като свободно наети лица, не получихме никаква защита. Ако бизнесът в България, подпомогнат от редицата спасителни мерки, тепърва ще се сблъсква с икономическа нестабилност, нашият сектор е в тежък колапс от една година. В целия Европейски съюз и във всички развити държави извън него, не съществува такъв прецедент, при когото една конкретна икономическа група е по такъв начин пренебрегната и изолирана от всички инструменти и програми за подпомагане на бизнеса и засегнатите индустрии при справяне с кризата причинена от Ковид 19.
След месеци на активни дискусии с Министерство на културата, Министерство на Труда и Социалната политика и с Министерство на Икономиката не беше намерен инструмент, с който да бъдат компенсирани огромните загуби, които търпят съвременните музикални изпълнители.
Настояваме за отговорно и солидарно отношение и грижа от ваша страна, за всички свободни артисти, работещи професионално в музикалната сфера.
Музиката е част от българския стопански живот. Това, което бъде загубено сега, после трудно ще бъде възстановено. В средносрочен план ще има последици за многообразието на музикалната сцена в България, каквито дори не можем да си представим. Затова сега повече от всякога важи твърдението: културата, респективно музиката, не е декоративен лукс, който да ценим в добри времена. Колко много имаме нужда от нея – особено в мисията ѝ да поддържа целостта на нацията ни – виждаме сега, когато трябва да се лишим от голяма нейна част. И точно затова е толкова важна сега тази финансова компенсация, в контекста на загубите и на много други бизнес сектори.
Настояваме преди края на мандата си да постановите на ресорните министерства изработването на такъв инструмент за да запазим съвременната музикална сцена жива.